onsdag 25 januari 2012

Småfrostigt i Drevdagen

Jag måste erkänna att jag tittade många gånger på termometern innan jag stack iväg på dagens träningsrunda. -27 i morse kändes så lagom inbjudande. Men OK - det kan det ju vara om 6 veckor också. Bra chans att testa kallväders kläderna. Jag kom iväg vid tolvsnåret, en liten stund efter att Dominique stuckit ut med ett gäng turister. Då hade det gått upp till -19. Träna och testa. I dag hade jag Yenna och Lisa i led. Även dom skötte sig alldeles utmärkt. Faktiskt de allra bästa på kommandona hitintills. Idag körde vi söderut längs spåret ner till Långsjön och vidare ner till Lillådalen. Lite kul att komma ner dit där jag var med hundarna en påsk för 5 år sedan. Efter Lillådalen tog jag västerut. Skoterleden slingrade sig fram så ibland gick den i helt fel riktning. Men vad bryr sig en hund om det?! Dom bara travade på längs skoterspåret lika lyckliga och med samma energi precis som vanligt. Vi kom fram till första korset men fortsatte vidare västerut. Hade sett på kartan att vi då skulle över en liten fjällvål. Bra med lite "fjällkörning". Just den här biten var verkligen vacker. Det var ett soldis i luften. Och alla träd var insvepta i ett tjockt frostlager som skimrade i det spröda solljuset.

Så fint med alla rimfrostklädda träd.



Så kom vi ner till norra ändan av Drevsjön. Här skulle vi ta åt höger och följa spåret upp mot IdPersätern. Men var var spåret nånstans?? Där kanske? Jag sa "höger" och Yenna och Lisa tog tvärt åt höger. Men det var förvisso inget spår. Vi hamnade ute i lössnön och fick svettas en del innan vi var tillbaka på banan så att säga. Så vi fortsatte en bit till och kom ner till ett kors med skyltar och allt. Ja här måste det vara som vi ska till höger. Visserligen såg jag inte vad det stod på skyltarna pga rimfrosten. Men det måste vara höger. Pyttsan! Efter 50m kom vi fram till en fiskestuga och där tog spåret slut! Jaha - det var bara att ge sig ut i lössnön och vända spannet och reda ut alla lintrassel och necklines som hamnat fel osv. Det positiva i kråksången var att alla hundar var väldigt sansade och tog det hela med godan ro.

Nu var det sluttestat med "spår till höger". Vi körde tillbaka över det lilla kalfjället, tog norrut mot Leksåsen sen vänster mot IdPersätern. Vi stannade för lite fika och idag fick hundarna sina snakks. I backarna ner mot IdPersätern mötte vi ett storspann. Jag ankrade och gick ut i snön med hundarna och han passerade förbi. Det blev en del krockel men allt gick bra. Vi snackade en del och det visade sig att han skulle köra både Femundlöpet och PD300. Eter ett "See You" for vi åt var sitt håll. Sista milen hem längs den välkända leden blev rena transportsträckan. -19 även när vi kom hem. Hundarna fortfarande pigga och glada.

Frostig torrfura vid fikastället

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar