tisdag 14 september 2010

Rasspecialen i Bjursås

Snygga Mellis i ringen
Foto Ylwa Malmberg



Lilla Mellis slappar vid tältet

Ful-Malvin försöker visa upp sig efter att visat sig i ringen.

Niklas med Blitzen som har samma pappa som Lisa.

Malin springer med Krtek i ringen

En av Alhaugs valpar har slocknat...

Den här helgen är definitivt den största under året för mig och många andra husky-fans. Naturligtvis jämte Polardistans som för min del är en lika stor händelse. Men rasspecialen handlar mycket om att träffa andra husky-dårar och se på fina hundar. Polardistans är mer en fantastisk upplevelse tillsammans med mina hundar.

Ja vi hade en jättelyckad helg uppe i Bjursås. Jag träffade en lång rad av gamla husky-vänner. och såg en hel hop av jättefina hundar. Närmare bestämt drygt 200st... Dessutom ställde jag ut två av hundarna: Malvin och Mellis båda i juniorklass. Malvin fick riktigt bra kritik men dock en tvåa. Så jag döpte genast om honom till Ful-Malvin! Mellis fick fantastiskt bra kritik och fick ett HP. Dock utan någon placering. Jag kan ju tillägga att båda "barnen" just fyllt 10 månader så de var i stort yngst i sina klasser.

Jag måste bara skryta en del med att skriva ner Mellis kritik:
"Quality puppy mature for her age lovely outline fit and in good coat her movement is exellent and her head typical lovely balanced dog"

Jag tältade på campingen tillsammans med en del andra. Det var lite som att vara på nån musikfestival! Dock utan musik! Strax intill var partytältet för lördagens middag uppställt så jag bodde mitt i smöret så att säga. Ylwa skickade en bild på Mellis i ringen. Jag lägger också in ett par bilder på Blitzen och Krtek. Blitzen har samma pappa som Lisa. Man ser släktskapet tydligt. Hon visades otroligt proffsigt av Niklas! Malin visade upp Krtek som blev andra bästa tik i öppen klass. Hon är som en mindre kopia av Lisa. Båda systrarna har samma uttryck i ansiktet och har blivit mer svartgrå till färgen. Nästa år blir det att åka upp till Idre!

PS Under helgen fick jag också MMS från Hågen som berättade att Laika fått en kull om 5 hanvalpar tillsammans med Sarek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar