onsdag 16 februari 2011

Fjälltur med barnen

Lisa&Yenna duktiga ledarhundar

För den här veckan hade jag en ide: att ta en långtur med barnen för att få lite indikationer på deras mentala uthållighet. Och idag blev det av!
Jag satte upp ett 8-spann med Lisa&Yenna i led. Sedan Mellis&Malvin, Sussie&Sluggo samt sist Molly&Casper. Vi for iväg som ett jehu och tog spåret rakt västerut via Butjärn upp mot Röksåsen. Efter några km körde vi förbi en dam med ett trespann. Vi är typ gamla bekanta nu för jag har kört om henne i stort sett varenda dag den här veckan! Hundarna gick som tåget och jag stod på skotermattan hela tiden. Enda haken var Mellis som den första milen hade fem (5) skitstopp! När det är några km kvar till Röksåsen så är det rätt mycket uppförsbackar. Så jag stannade några minuter just innan den första backen. Sen satte vi iväg... Whaooo så störtade vi uppför backarna. OK - jag hade skotermatten uppe men sparka - vadå?? Efter 15,4 km kom vi upp till Röksåsen och det hade tagit jämt en timme. Vilket gäng!

Malvin&Mellis

Sussie&Sluggo

Molly&Casper

Uppe på kalfjället

Efter Röksåsen var det ännu lite fler backar innan vi kom upp på kalfjället. Här var skoterspåret mestadels igenblåst. Dessutom gick det på skrå och när spåret plötsligt försvann blev Lisa&Yenna i led lite osäkra och vände rent av tillbaka vid ett par tillfällen. Men OK - dom är ganska oerfarna vid såna spår och de kommer säkert att lära sig allt eftersom. Vi fortsatte förbi Nordsjökojan/klubbstugan och ytterligare en en bit. Efter 19km ankrade jag upp spannet, satte ut rastankaret i front och satte ut wire-necklines till alla hundar. Precis som på en riktig parkering. Barnen var inte precis trötta: De satte omedelbart igång med att gräva rejäla snögropar vid spåret. Sen fick dom lite snacks och snart så kopplade dom av och alla snusade lugnt - utom Yenna som alltid måste sitta vakt. På PD 2009 satt hon och spanade i mörkret hela natten!

Gänget tar middagsvila



Efter halvannan timme packade jag ihop och vi fortsatte turen. Vi nådde strax en mindre fjällvål som spåret gick rakt över. Här gick det betydligt bättre för Lisa&Yenna att följa spåret - ibland med lite röstkommandon från mig. Men jag märkte att det var bättre att vara återhållsam med kommandon. För många kommandon gjorde dom bara förvirrade. Ofta fixade dom vägen själva - om än någon omväg över en barblåst kulle! Sen utför, utför och utför. Sen myrar och myrar och myrar. På myrarna var spåret nästan helt igenblåst så det blev mycket "igenblåsta-spår-träning" idag.

Från Fågelåsen hade vi 11 km nykört skoterspår så det blev som en transportsträcka. Enda strulet blev när vi skulle över bäcken halvvägs hem. För att slippa den MYCKET glesa bron så hade jag fått tips från Beat att det gick ett spår vid sidan. Men Lisa&Yenna tyckte det var korkat att vika av från det STORA spåret och ta ett smalt översnöat spår i stället. Men till slut gick det. Vi var hemma efter 5 timmar och hade då kört 36 km. Alla hundar hade varit jätteduktiga och jag var väldigt nöjd med barnen. Dom gav aldrig upp och Mellis o Malvin hade spända draglinor hela vägen. Mollys draglina slakade en del sista milen men hon får ändock mvg!

Mer bilder på min FB-sida:
http://www.facebook.com/album.php?aid=34495&id=100001106938586&l=a1527264ea

1 kommentar: