onsdag 10 november 2010

Blåtur med barnen

Rast under "långturen"

Fler bilder på mitt webalbum

Idag var det dags för den utlovade Blåturen med barnen. Jag satte upp åtta hundar i spannet - samma uppställning som jag förhoppningsvis kan ha nästa säsong med siktet på Polar Distans 2012... Det var en perfekt dag med 5-6 cm nysnö och nollgradigt väder. Den stora överraskningen för barnen var att vi skulle ut på en liten campingtur!

Först körde vi 8 km längs vägar med orörd nysnö. Bara här och var criss-crossade av spår efter älg, rådjur, hare eller räv. Vi stannade ett par gånger efter vägen för att pusta lite. För barnen blev ju detta en riktig långtur! Så kom vi fram till ett pyssligt ställe där vi stannade. Jag satte upp hundarna på stake-out längs draglinan. Precis som man gör på en långtur annars. Jag började med att ge hundarna vatten och varsin bit fryst lax och gjorde sedan upp eld för korvgrillning. Sussie var ganska otålig men de andra hundarna kom snart till ro. Molly la sig t.o.m. ner och vilade och knaprade på en liten björksly. Jag grillade korv, drack kaffe och gullade med hundarna.

Lisa med barnen på campingplatsen

Efter en knapp timme fortsatte vi hemöver. Det blev totalt 15km - inte så vidare värst förstås. Men för barnen den absolut längsta turen de gjort. De var väldigt nöjda när vi kom hem och fick gå och lägga sig i sina hundkojor. Ett litet steg på en lång väg mot framtida långdistanshundar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar