måndag 23 januari 2012

Drevdagen jan 2012

Åter i Drevdagen. Åter en vecka där jag hoppas på en hel del seriös träning inför Polar Distans 300. Som startar om 43 dagar...

Vi kom upp igår eftermiddag (söndag). Och jag hann inte så mycket mer än att bära in all packning och montera släden. Hundarna hade redan på lördag kväll förstått att nåt spännande var på gång. När jag körde fram hundsläpet och bar ut all denna packning. Och när vi skulle åka hemifrån på söndag förmiddag var de helt kokko.

Vi började lite lugnt idag. På förmiddan tog jag en skidtur på sjön för att kolla hur spåren går denna vinter. Tog sedan lite tid att packa släden också och ordna med draglinor och allt. Efter en tidig lunch kom vi iväg runt tolv. Hundarna helt galna... Körde leden västerut upp mot Röskåsen. Det var en härlig dag. -8 grader, vindstilla lite sol i luften. Hundarna gick som tåget. Eller ja - som tågen brukade gå. Jag hade Yenna och Sussie i led. När vi kom fram till korset ute på Butjärn ville de följa spåret mot Fågelåsen. Men vi skulle ju fortsätta rakt fram. Här hade ingen kört men det var bara några mm nysnö. Efter en del stigningar kom vi upp till korset i höjd med Motståndskojan. Här svängde jag norröver efter leden mot Flötingen.

Längs leden upp mot Röskåsen

Här var leden precis nypistad och det var en väldigt trevlig led alldeles väster om Holmsjön. Småkurvig och småkuperad. Det syntes att hundarna var glada åt den här nya leden som dom aldrig sprungit förut. Och att den var så spännande att följa. Alltid en ny sväng där de inte visste vad som fanns efter kurvan. När jag kom fram till rastkojan vid Härjåsätern var jag tvungen att stanna och gå fram och läsa på skyltarna vart vi skulle. GPSen hade lagt av i kylan. Uppladdningsbara batterier fungerar dåligt i åtta minusgrader.

Den mysiga rastkojan vid Härjåsätern

Vi fortsatte norröver och kom så småningom fram till nästa korsning. Även här fick jag stanna och kolla skyltar och karta. Hmm - vi skulle direkt till höger. Så vi körde på. Här var det bara myrar och myrar med glesa trän. Och ännu mer myrar. Jag trodde vi skulle komma förbi Holmsjökojan. Men just innan gjorde leden en 150 grader vänstersväng. Så jag fortsatte. Kom fram på leden upp mot Storbro. Men vi svängde förstås höger ner tillbaka mot Butjärn. Efter bron stannade vi och jag skulle fika. Ha! När släden var fast förankrad med tre snöankare + fånglinan runt en hyfsad grov tall fick hundarna sina kycklingsnakks. Jag hann bara säga "dukti.." så var den frysta kycklingfilebiten försvunnen. De måste ha svalt den hel?? Och nu lär jag aldrig mer få några liners av Gunilla i julklapp. Förra paret åt Malvin upp den ena. Och nu högg Sluggo ett stort hål i dom splitter nya Hestra-linern när han skulle ta sin snakks-bit. Ja dom är allt bra söta vovvarna! Jag stjälpte i mig en mugg kaffe medan hundarna stod och vrålade och skrek att vi skulle fortsätta!! Så vi fortsatte och var snart hemma efter knappt fyra mils tur. Sista kilometern över sjön satte de av i full galopp!

Frank vid fikarasten. Äldst i gänget med sina 11 år. Men en fullkomligt outslitlig arbetsnarkoman. Han blir aldrig trött....

Yenna och Sussie i led idag. Cookies båda döttrar blir bara bättre och bättre!

Nu har hundarna och jag fått mat. Lugnet lägrar sig i stugan. Hmm - det får bli en slädhunds-DVD på datorn i kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar