lördag 25 februari 2012

Nio dagar kvar till Polar Distans!

Tänk vad dagarna trillar iväg! Om en vecka sitter vi i bilen på väg upp mot Särna. Och om 9 dar är det dags för start i Polar Distans 300. Känslan är en blandning av förtvivlan och förtröstan. Förtvivlan att hinna få alla grejer klara, att inte tikarna ska börja löpa, att ingenting av 1000 oförutsedda saker ska hända, att hundarna ska orka dra den blytunga släden över Vedungsfjället???
Förtröstan att vi är riktigt bra förberedda, att jag gjort det här förut (PD 160) och allt gick bra, att hundarna äter som vargar, att hundarna är glada och vältränade, att vi är ute på livets äventyr och ska ha det kul!!!

Från Drevdagen. På väg över Drevfjället i goväder.

Förra veckan var vi åter uppe på ett träningsläger i Drevdagen. Min bror var med och stod för skidåkningen, matlagningen och sällskapet. Själv var jag ute med hundarna på 5-6 mil långa turer varje dag. Ja utom onsdan då vi var ner till Idre och shoppade. Hundarna gick jättebra. Även såna dar då vädret var snöigt och blåsigt och bjöd på igendrivna spår. De knatade obekymrat på och mina ledarhundar gick exv över sjön på bara röstkommandon trots att sjön var en enda vit slät yta. Varje dag mötte vi 2-3-4 andra hundspann och det känns som om hundarna börjar få lite vana även på detta. Men OK - under PD lär vi inte möta nåt spann - bara bli omkörda av de andra spannen! Varje dag stannade vi också efter 3-4 mil för en timslång lunchpaus. De flesta hundar la sig ner och vilade efter att ha slukat sin snakksbit. Jag testade också olika set ups i spannet och denna tror jag blir start-nian:

Yenna och Lisa i led. Yenna en oslagbar kommandoledare med en osviklig arbetsmoral. Otroligt focuserad. Lisa bjuder på mer energi och ger mer driv åt spannet.


Malvin och Mellis i nästa led. Mellis är fortfarande lite barnslig och tidvis okoncentrerad. Lyckas ofta trassla till det. Men alltid pigg och glad och utåtriktad och jobbar på. Malvin tycker jag har allt en bra slädhund ska ha. Hög arbetsmoral, stor och stark och makalös fysik, alltid så himla glad och go och positiv. Han kommer absolut också att få gå en hel del i led tillsammans med Casper. Gör också ett jättejobb i wheel (samma plats där hans far brukar gå i Katerinas spann) tillsammans med Sluggo.


Sussie och Casper. Sussie trivs bra här på en "neutral" plats en bit från både Lisa och Molly. (Hon har lite kurr med dessa båda!) Sussie påminner lite om Mellis till sättet men förstås mer mogen. Husses superfjäskare! Och jag minns fortfarande hennes otroliga insats som ledarhund under förra PD160. Det var hennes första lopp och hon gick nästan hela vägen i led tillsammans med Cookie. Så hon får nog gå en del i led tillsammans med Yenna. Casper är en så härlig hund. Lite vek till temperamentet men fantastiskt stark och en så godmodig hund. Snackar ständigt om det mesta. Super ledarhund - bara det inte blir för stressigt.

Frank som singel därnäst. Vad ska jag säga om Frank? En Ninja krigare, Stålmannens brorsa, oförstörbar, makalös kämpe, hårdför till sättet men samtidigt en velour-hund. Älskar att bli gullad med fast vill inte visa det. Jag var länge tveksam till om jag skulle ta med Frank. Han är ju trots allt över 11 år gammal. Men han har gått med på full träning och aldrig missat ett steg. Jag ser att han gärna vilar så fort han kan. Erfarenhet eller trötthet??


Sluggo och Molly i wheel. Sluggo är en sån här hund som sällan märks men som oförtröttligt gör sitt jobb dag efter dag. Drar, äter och sover utan att bli märkbart påverkad. Han har hittat sin rätta position här längst bak. Molly är lik sin mor på många sätt. Fast en storlek större och en grad mer barsk till sättet. Jobbar och drar utan komplikationer. Hon kommer att gå här i wheel eller ihop med Mellis längre fram.

Så ser ut och så blir det. Packlistan och "att-göra-listan" är oändligt lång. Och dagarna färre och färre. Även i år delar jag stuga med Haagen och min favorthandler Aud Kristin. Tacksam för det eftersom Haagens oerhört positiva inställning och avspända attityd gör att nervositeten snabbt försvinner.

Hur ska dom här soffpotatisarna klara PD300??!!

Under loppet ska jag fortlöpande försöka lägga ut rapporter här på blogen. I mån av tid och ork och mobiltäckning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar